5 intressanta möjligheter med Account Based Marketing

Kompass Account Based Marketing

 

Account Based Marketing (ABM) är en metod inom B2B-marknadsföring som syftar till att effektivisera marknadsföring mot stora och strategiska kunder (accounts) och dess beslutsfattare. I traditionell marknadsföring baserar man ofta marknadsförings-satsningar kring ”personas” eller marknads-segment. Inom ABM så fokuserar man i stället på specifika kunder. Man skulle kunna säga att varje kund (eller account) kan ses som ett helt eget marknadssegment.

 

Rätt företag kan få stor vinning i att använda denna typ av strategi. Nedan listar vi 5 möjligheter med ABM som vi finner intressanta.

 

 

1. Stäng stora och strategiska kunder – ABM handlar om att maximera chanserna att utveckla affärer och bygga relationer med ett antal specifika nyckelkunder, ofta av strategisk natur. Om ditt företag jobbar mot stora kunder eller har identifierat några få strategiska nyckelkunder som är av stor vikt, så kan ni förmodligen få en stor utväxling av att utforma en strategi inom Account Based Marketing.

 

 

2. Nå fram till beslutsfattarna – På grund av det mycket riktade fokus man har inom ABM så kan resurser användas till att ta fram budskap, material och kommunikation med en hög grad av anpassning. Med högrelevant material blir det i sin tur lättare att nå fram till, och engagera, beslutsfattare, som i regel är väldigt upptagna och restriktiva med sin tid.

 

 

3. Överlägsen avkastning/ROI – Över 80% av marknadsförare anser att ABM är effektivare än traditionell marknadsföring. Det är även lättare att mäta ROI då målsättningen är väldigt tydlig.

 

 

4. Tydligt samarbete mellan sälj och marknad – Säljare tänker oftast utifrån accounts. Genom ABM så kommer även marknadsföringsfunktionen att tänka utifrån accounts istället för marknadssegment. Detta, i kombination med den ökade tydligheten inom ABM bäddar för ett lättare och mer naturligt samarbete mellan dessa två funktioner. Inom ABM så är det även en nödvändighet att sälj och marknadsföring pratar med varandra tidigt i processen, vilket generellt har en positiv inverkan på deras samarbete.

 

 

5. Förstärkta relationer med existerande kunder – Relationer med stora kunder är ofta uppbyggda kring ett fåtal nyckelpersoner, vilket gör att de kan vara fragila. Genom Account Based Marketing så kan man i strategiskt syfte bygga en betydligt bredare relationsyta mellan sitt företag och sina existerande nyckelkunder. Detta kan i sin tur leda till längre, fördjupade och mer lönsamma samarbeten.

 

 

Graden av anpassning inom ABM kan tyckas kontraintuitiv från ett skalbarhetsperspektiv, men faktum är att det är en mycket effektiv marknadsföringsmetod för företag med rätt typ av kundunderlag. Det är även den mest kundvänliga marknadsföringen då den levererar ett högrelevant budskap, och därmed respekterar kundens tid. Det finns idag en stor mängd verktyg, lösningar och tjänster som kan underlätta för den som är intresserad av att börja använda sig av Account Based Marketing.

 

 

N logo white

Vill du veta mer, eller få personlig rådgivning kring Account Based Marketing?

Vill du läsa mer inlägg som detta? Ange din email nedan och få de senaste blogginläggen direkt i din inbox.