Marknadsanalys
Marknadsanalyser och marknadsundersökningar inom B2B och B2C
Marknadsanalys
Vi gör marknadsanalyser och marknadsundersökningar åt företag som vill identifiera eller utvärdera nya eller befintliga marknader och segment. Resultatet kan bland annat användas som beslutsunderlag, till marknadsplaner, för att säkra finansiering och som bas för säljprojektioner.

 

 

För att få en så bra bild av marknaden som möjligt så använder vi oss av en blandning av en rad olika metoder och teknologier, som till exempel kvalitativa intervjuer med beslutsfattare, enkäter, data-, policy- och trendanalyser, kvantitativa prognoser, samt mass-intervjuer mot slutkonsumenter i relevanta länder.
Vi gör marknadsanalyser och marknadsundersökningar åt företag som vill identifiera eller utvärdera nya eller befintliga marknader och segment. Resultatet kan bland annat användas som beslutsunderlag, till marknadsplaner, för att säkra finansiering och som bas för säljprojektioner.

 

För att få en så bra bild av marknaden som möjligt så använder vi oss av en blandning av en rad olika metoder och teknologier, som till exempel kvalitativa intervjuer med beslutsfattare, enkäter, data-, policy- och trendanalyser, kvantitativa prognoser, samt mass-intervjuer mot slutkonsumenter i relevanta länder.

Exempel på vad vi gör

  • Marknads-
    analys
    • Marknadsstorlek
    • Målgruppsanalys
    • Data och trender
    • Konkurrentanalys

  • Marknads-
    undersökning
    • Intervjuer med beslutsfattare
    • Intervjuer med slutkonsumenter
    • Digitala enkäter och paneler
    • Nischade målgrupper

  • Varumärkes-
    analys
    • Varumärkestracking över tid
    • Kartläggning gentemot konkurrenter
    • Varumärkets styrka
    • Positionering

  • Kund-
    undersökning
    • Kundnöjdhet
    • Insikter för merförsäljning
    • Kartläggning av potentiella kunder
    • Kundens inköpsprocess

Bli kontaktad

 


”Tack vare den här planen har vi kunnat säkra finansiering och expanderat till 2 nya affärsområden”

 

Nyckeln till att hitta rätt partner och finasiering till sitt projekt är ofta att kunna presentera kärnfull data på ett tydligt sätt. En väl presenterad marknads- eller affärsplan ger mycket bättre förutsättningar att lyckas.

Tydligt underlag

Vi anpassar underlaget efter era behov och framställer dokument som kan användas på egen hand som beslutsunderlag eller fungera som en del i en komplett marknads- eller affärsplan. Vi gör också större helhetsuppdrag som t ex en komplett marknads- eller affärsplan som kan ligga till grund för en bolagsvärdering. Här finns några utdrag som exempel.

Varför en Nova-marknadsanalys?

Identifiera kunder och möjligheter

När man har identifierat sina kunder och marknader dyker nästa alltid nya möjligheter upp. För att ligga i framkant behöver man ha koll på de trender som påverkar marknaden och kundernas behov. En marknadsanalys ger er den information ni behöver.

Minska riskerna

Genom att känna till marknaden kan man identifiera risker. Om man känner till riskerna kan man undvika vissa och lära sig hantera andra. Med en väl genomförd riskanalys eliminerar man en stor del av osäkerheten runt att driva företag. I slutändan innebär det bättre affärsfokus och mer lönsamma affärer.

 

Säkra finansiering

Oavsett om det gäller ett nystartat företag som är på jakt efter startkapital eller ett etablerat företag så är det av stor vikt att kunna presentera relevanta och pedagogiska data och argument för att kunna säkra så bra villkor som möjligt. Vår marknadsanalys kan direkt presenteras för finansiärer och vara en del av en komplett affärsplan.

Personlig service

En projektledare med erfarenhet inom både marknadsanalys och affärsutveckling utformar analysen efter kundens unika behov.

Globalt nätverk

Med sitt breda nätverk täcker Nova över 80 olika länder och en stor mängd marknadsvertikaler.

B2B & B2C

Vi täcker alltifrån högt uppsatta beslutsfattare i nischade industrier till den breda massan av slutkonsumenter.

Packeterad insikt

Utöver att samla och sammanställa data så presenterar vi slutsatser, insikter och rekommendationer.

Versatil datainsamling

Personliga intervjuer, online-paneler, mobil teknologi, marknadstrender – vi samlar data på det sätt som passar varje unik kund och har partnerskap med världsledande dataleverantörer.

Affärsutveckling

Baserat på framtagna data och insikter kan vi med vår kompetens inom affärsutveckling hjälpa till att driva långsiktig tillväxt.

NÄSTA STEG

 

Har du några frågor eller funderingar, så tveka inte att höra av dig. Vi ser fram emot att berätta mer.

 

KONTAKTA OSS

Du kan också prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följa oss på bloggen.