4 enkla steg för att skapa en elevator pitch som säljer
En vanlig fråga som vi ofta stöter på i vårt arbete med att skapa säljkraft är hur man som entreprenör eller bolag kan paketera sitt erbjudande i en så kallad elevator pitch.
Namnet elevator pitch kommer från att man ska kunna presentera något så snabbt som under en hissfärd. Även om just detta scenario inte är det mest sannolika så är det alltid bra att kunna presentera sig själv eller sin idé på kort tid. Faktum är att det oftast är betydligt svårare att presentera något på ett kortfattat sätt, både i skrift och i tal.
En elevator pitch för en affärsidé kan effektivt byggas med hjälp av följande 4 nyckelkomponenter. Den bör kunna anpassas till olika situationer och personer men principen är densamma.
- Kunden
- Problemet
- Lösningen
- Din USP
Vem är kunden?
Börja med att identifiera kunden, dvs vem som kommer att betala för produkten. För ett företag som säljer t ex ett CRM-system specialiserade för små bolag i stark tillväxt så är kunden just detta, ett mindre bolag i stark tillväxt.
Identifiera problemet
Vilka problem eller utmaningar löser du åt kunden? Här vill du få dem att börja tänka, förstå utmaningen samt skapa ett intresse för hur du ska kunna lösa detta. I exemplet ovan kanske kundens problem är att de inte har någon strukturerad säljprocess och därmed tappar affärer för att de inte följer upp med sina potentiella kunder på rätt sätt.
Paketera erbjudandet
Lösningen på problemet. Hur löser din produkt eller tjänst kundens problem? Här presenterar du ditt erbjudande så att den du pratar med förstår sambandet mellan problemet och din produkt. Denna delen kan skilja sig åt beroende om du pitchar för en kund eller för någon utomstående (till exempel en investerare). Pitchar du direkt mot kunden så vill du vara så specifik som möjligt när du berättar hur du löser deras problem.
Avsluta med USP:en
Vad är din USP (Unique Selling Point), varför ska de välja just dig? När lösningen är presenterad vill du bibehålla intresset och få dem att inse att just din produkt särskiljer sig från dina konkurrenter och är det naturligt bästa valet. Igen, om du pratar direkt med kunden som har koll på konkurrenterna vill du vara mer specifik med vad som är unikt med just din produkt. Var noga med att det du presenterar som unikt faktiskt tillför ett reellt värde för kunden.
Pitchar du för en utomstående person som inte är speciellt insatt i ämnet, inled då gärna med någon intressant fakta eller ett påstående. Till exempel: visste du att det i snitt krävs 5 uppföljningar med en kund innan det blir affär men att 9 av 10 säljare ger upp innan den 4:e.
En typisk elevator pitch kan vara allt från 20 sekunder till 2 minuter lång, och det kan därför vara bra att ha ett antal olika varianter beroende på vem du träffar. Det är dock samma grundläggande princip som gäller: Håll det så kort, specifikt och intressant som möjligt.
Vill du veta mer, eller få personlig rådgivning kring hur du paketerar ditt erbjudande?