Att tänka på vid värdering av ett ungt SaaS-bolag
Att värdera bolag kan stundtals vara utmanande, framför allt när det gäller unga bolag med hög tillväxtpotential. Vidare värderas SaaS-bolag på andra parametrar än bolag med mer traditionella affärsmodeller, vilket bäddar för en intressant kombination.
Följande är några viktiga saker att ha i åtanke vid värdering av ett SaaS-bolag.
Vikten av återkommande intäkter
Medan traditionella bolag normalt värderas baserat på nettoinkomst eller EBIT, så utgör ofta SaaS-bolag på grund av sin affärsmodell ett undantag från detta. Medan dessa bolags kunder normalt är mer lönsamma över tid så är de mindre lönsamma på kort sikt på grund av utspridda intäkter och tidigt ackumulerade kostnader för sälj och marknadsföring. Man kan generellt inte räkna med att ett SaaS-bolag med höga tillväxtambitioner kommer att generera någon vinst på kort sikt, även om det ligger ett stort värde i framtida prenumerationsintäkter. SaaS-bolag värderas därför mer rättvist baserat på en multipel av de årliga återkommande intäkterna (ARR) eller de månatligt återkommande intäkterna (MRR). Maximerar man dessa så maximerar man också sannolikt bolagsvärdet vid en investeringsrunda eller exit.
Den publika marknaden sätter tonen
Privata SaaS-bolag följer ofta den publika marknaden och det kan därför vara strategiskt att, i den mån det är möjligt, genomföra en investering eller exit så att den sammanfaller med en stark publik SaaS-marknad. Den genomsnittliga ARR-multipeln på amerikanska publika SaaS-bolag under januari månad 2017, var till exempel 5 gånger ARR (historiskt variation ligger mellan ca 2-7). Privata bolag värderas emellertid något lägre, främst på grund av att det som investerare är svårare att komma ur dem. Drar man av 1-1,5 från den publika multipeln, så kan det ge en bra baseline för ett privat bolag. I dag skulle alltså den genomsnittliga multipeln ligga på mellan 3,5-4 gånger ARR.
Tillväxttakten mycket viktig
Den historiska tillväxttakten är en av de absolut viktigaste faktorerna som bygger värde i ett SaaS-bolag. För mindre bolag (omsättning under ca 40 MSEK) så kan man som tumregel säga att en tillväxttakt på över 50% kommer att påverka den ovan nämnda multipeln positivt, och under 50% negativt. För att uppnå multiplar på 8-10 gånger ARR krävs normalt en tillväxt på över 80%. För unga bolag som inte har någon historisk data gäller det i stället att maximera senaste MRR samt att göra trovärdiga och väl underbyggda estimat om hur mycket och snabbt det går att växa.
Marknad över en miljard dollar
Storleken på marknaden avgör också hur stort ett företag kan bli och är därför en viktig parameter i bolagsvärdering. Kan du visa på en stor adresserbar marknad (s.k. TAM) är det lättare att motivera en högre värdering. Som tumregel, tänk att en marknad under 1 miljard dollar påverkar multipeln ovan negativt och över 1 miljard dollar positivt. Observera att TAM för SaaS-bolag baseras på ett års intäkter. Försök därför att visa en så stor marknad som möjligt oavsett om du driver ett nystartat eller ett etablerat bolag. Befintliga kunder eller starkt intresse från potentiella kunder inom marknaden ökar trovärdigheten väsentligt.
Övrig nyckeldata också viktig
Andra viktiga parametrar som främst är aktuella för etablerade företag inkluderar kostnaden för att erhålla en kund med avseende på sälj och implementering (CAC), kundens livstidsvärde (LTV), kundbortfall (Churn) samt hur lång tid det tar att för en erhållen kund att börja generera vinst, dvs när intäkterna för den kunden överstiger CAC (Payback Period). Som en tumregel, om Payback Period är under ett år så påverkar den multipeln ovan positivt, och om den är under ett år negativt.
Mjuka värden viktiga i tidiga bolag
Det finns även ett antal mycket viktiga parametrar som är svårare att sätta konkreta värden på. Dessa blir i regel mer intressanta för tidiga bolag som kanske inte har mer än projektioner att basera bolagsvärderingen på i övrigt, men kan spela stor roll även för bolag i senare skeden. Dessa inkluderar t ex:
– Ledning och team – hur de kompletterar varandra, erfarenheter och tidigare framgångar.
– IP och teknologi – unik IP eller teknologi som antingen är patenterad eller svår att kopiera ökar värdet på bolaget.
– Strategisk passform – vid uppköp kan de potentiella strategiska synergierna spela en mycket stor roll på bolagsvärdet.
– Exklusiva avtal – att knyta upp marknadsledare med exklusiva avtal har generellt en positiv inverkan på bolagsvärdet.
– Marknadsposition – industriledare inom sitt respektive segment värderas generellt högre än övriga.
– PR – En bra story som kommuniceras effektivt på marknaden där man söker investering kan inverka positivt.
– Varumärke – En starkt varumärke kan byggas även med begränsad budget och har positiv inverkan på det totala värdet.
Sammanfattningsvis så kan man säga att ett bolag ytterst är värt vad någon är beredd att betala för det, ovanstående är emellertid en förenklad modell för att få fram ett rimligt intervall för vad man kan förvänta sig. Normalt skulle man kunna säga att ett hälsosamt privat SaaS-bolag värderas ca 4-6 gånger ARR, det kan dock finnas stora variationer, framför allt om det gäller ett strategiskt förvärv av en köpstark aktör. Det kan även spela stor roll i vilket land eller region man letar investerare.
Vill du läsa mer inlägg som detta? Ange din email nedan och få de senaste blogginläggen direkt i din inbox.