5 tips för att bygga varumärke med begränsad budget
Varumärken kan vara en av de viktigaste strategiska tillgångarna i ett företag. Samtidigt kan det vara väldigt tidskrävande och kostsamt att bygga, upprätthålla och skydda dem – speciellt för bolag med global fokus. Genom rätt strategiska prioriteringar kan man spara värdefulla resurser i form av tid och pengar vilket kan vara väldigt användbart för snabbt växande bolag.
Följande 5 tips hjälper er att bygga ett starkt varumärke med en begränsad budget.
- Bygg värde i ett varumärke
Att bygga kännedom kring ett varumärke kräver både tid och pengar. Bolag med begränsad budget kan effektivisera detta väsentligt genom att välja ett huvudsakligt varumärke att bygga värde kring. Detta kan man sedan låta genomsyra sådant som produktnamn, företagsnamn, domännamn, etc. Denna strategin används ofta i exempelvis bilindustrin (överväg t ex BMW och Toyota). Man kan även välja hur mycket unik identitet man vill ge sina produktnamn. BMW 330 ger till exempel produktmodellen mindre identitet än Toyota Avensis. Mer identitet gynnar tydligare differentiering men ger också en något större utspädning av det huvudsakliga varumärket.
- Skydda inte för brett
Att säkerställa ett globalt varumärkesskydd kan vara snårigt. Samtidigt som man vill säkerställa varumärket som en strategisk tillgång, vill man minimera risken för att bli blockerad på en viss marknad allteftersom företaget växer. Genom att fokusera och koncentrera värdet i ett varumärke så förenklar man detta väsentligt då man kan fokusera på att skydda sitt huvudsakliga varumärke. Det kan fortfarande finnas risker med att inte skydda till exempel ett produktnamnstillägg men den potentiella konsekvensen av det är endast en bråkdel av den potentiella konsekvensen av att inte skydda huvudvarumärket. Tänk även på att prioritera bland de olika varumärkesklasser som finns, då man ofta betalar extra per klass.
- Dokumentera användning
I vissa länder och regioner så kan man få ett indirekt skydd om varumärket är använt på marknaden. Det är då viktigt att kunna bevisa en sådan tidig användning som möjligt av varumärket på denna marknaden ifall att det skulle bli en konflikt med en annan aktör. Ha därför som vana att samla på er så mycket lokalt material som möjligt från marknader där ert varumärke används. Det kan exempelvis vara kopior av marknadsmaterial, lokala produkter, hemsidor, press-releaser, osv. Detta ersätter inte en varumärkesregistrering, men kan ge en ökad trygghet till dess att det finns resurser att genomföra en sådan.
- Första ansökan viktig
Den första ansökan är extra viktig då den ofta kan vara prioritetsgrundande. Att lägga denna på rätt nivå har därför stor betydelse. Man vill generellt lägga sig på en nivå som ger ett gott skydd för sina huvudsakliga affärsområden, men som inte triggar onödiga invändningar och förhandlingar. Dessa kan nämligen vara både kostsamma och resultera i ofördelaktiga hål i varuförteckningen som sedan följer med till andra marknader där ansökan används som grund för prioritet.
- Prioritera hög-riskmarknader och partners
Det kan vara viktigt att tidigt skydda så kallade hög-riskmarknader där det finns aktörer som sätter i system att registrera andras varumärken i syfte att sedan kunna ta bra betalt för dem. Tänk även på att lägga in förbehåll i alla kund- och partneravtal som skyddar ert varumärke. Detta eliminerar risken att bli blockerad av till exempel en före detta distributör, oavsett vilken marknad det gäller.
Varumärket är viktigt och ibland det enda immateriella värdet ett bolag har. Genom att tänka igenom sin varumärkesstrategi tidigt kan man spara tid, pengar och dessutom bygga bolagsvärde. Vi hoppas att du med hjälp av dessa tips lite lättare kan navigera i detta något komplexa landskap framöver.
Vill du veta mer, eller få personlig rådgivning kring hur man bygger ett varumärke?